Pracownia zajmuje się:

Badaniami zjawisk dynamicznych układów poddanych ruchomym obciążeniom inercyjnym i niekonserwatywnym. Wiele rozpatrywanych przypadków dotyczyły zagadnień spotykanych w kolejnictwie: w układzie pojazd szynowy-tor, pojazd szynowy linia zasilająca oraz pojazd szynowy-przęsło mostowe. Rosnšce prędkośsci przejazdu pociągów oraz ich ciężar przyspiesza zużycie elementów struktury, obniża niezawodność, wywołuje niekorzystne dla podróżnych i otoczenia drgania lub wręcz uniemożliwia eksploatację kolei w przypadku niedostatecznej nośności mostów. Prace badawcze objęły optymalizację elementów toru i zawieszenia pojazdu szynowego w celu obniżenia poziomu drgań. Jednym z czynników poddanych analizie teoretycznej i eksperymentalnej było tarcie, wywołujące drgania boczne kół w przypadku wystapienia sił bocznych. Rozpatrzono tor klasyczny o różnych parametrach oraz tor z podkładami klinowymi.

Drugim kierunkiem prac jest diagnostyka i łagodzenia drgań układów napędu maszyn roboczych i energetycznych przy wykorzystaniu sprzęgieł aktywnie sterowanych np. cieczą magneto-reologiczną. Badania sprowadzały się do symulacji teoretycznych oraz porównania wyników z wynikami pomiarów. Praktycznym wynikiem badań jest możliwość diagnozowania defektów układów napędu maszyn energetycznych.

  Wykorzystane zostało podejście stochastyczne, oparte na symulacji Monte-Carlo. Kontynuowano badania różnych modeli pękniętych wałów turbogeneratorów oraz podjęto próby optymalizacji struktury materiałowej elementów kompozytowych, gdzie wymiary poszczególnych warstw o losowych tolerancjach traktowano jako zmienne decyzyjne.

Główne tematy badań:

  + dynamiczne oddziaływanie ruchomych obciążeń inercyjnych
  + elektromechaniczne sprzężenia w układach napędowych maszyn roboczych
  + propagacja drgań w gruncie, w powietrzu i budynkach wywołana przejazdem pojazdów szynowych
  + dynamika układów ciągłych poddanych obciążeniom ruchomym
  + diagnostyka dynamiczna uszkodzeń układów wirujących maszyn energetycznych (turbogeneratory, sprężarki, pompy, dmuchawy i in.)
  + propagacja drgań w gruncie, w powietrzu i budynkach wywołana przejazdem pojazdów szynowych
  + badanie dynamicznego oddziaływania pojazdów szynowych z torem kolejowym
  + aktywne sterowanie drgań układów napędu maszyn roboczych
Zespół